Matematika


16. 3.

- str. 27: zopakuj si hodiny, velká ručička ukazuje minuty, malá hodiny a postupně udělej cvičení na stránce. U některých budeš určitě potřebovat pomoc dospělého.

17. 3.

- str. 28

18. 3.

- str. 29 - kdo zvládne celou stranu, může si za odměnu vybarvit loďku a správný sloupek na molu na str. 3

- MATR - kdo bude chtít, může si dopočítat cokoliv po str. 25 (průběžně)

Odkazy na procvičování pro zpestření učení:

  • Poznáváme hodiny

https://skolakov.eu/prvouka/2-trida/lide-a-cas/u-hodinare/cviceni1.htm

  • Sčítání a odčítání bez přechodu desítky

https://skolakov.eu/matematika-2-trida/scitani-a-odcitani-do-100-a

  • Sčítání a odčítání s přechodem přes desítku

https://skolakov.eu/matematika-2-trida/scitani-a-odcitani-do-100-b


19. 3.

- str. 30: cv. 1 vypočítej

                cv. 2 - tvoř příklady a počítej zpaměti

                cv. 3 - kouzelné trojúhelníky už znáš, jen budeme pracovat s většími čísly. Nejdřív doplň součet dvou spodních čísel a pak pod každým trojúhelníkem slož 4 příklady z daných čísel - 2 na sčítání, 2 na odčítání. Každý příklad musí být sloužený pouze z čísel v trojúhelníku. Nezapomeň, že při odčítání musíš začít největším číslem z trojúhelníku.

                 cv. 4 - doplň

                 cv. 5 - nejdřív vypočítej a výsledky pak porovnej

                 cv. 6 - nejdřív vypočítej závorky a pak dopočítej


20. 3.

- str. 31: cv. 1 - složitější slovní úloha. Kdo by si s ní věděl rady, může zkusit zapsat příklad nahoru nad cvičení, zbytek jenom ústně. Je více možností, jak postupovat, zkuste popřemýšlet.

                cv. 2 - početní pyramidy už jsme dělali - vždy nad dvě sousední čísla zapiš jejich součet, postupuj až k vrcholu pyramidy

                cv. 3 - doplň správné číslo, aby byl příklad pravdivý

                cv. 4 - pokus se seskupit čísla do závorek tak, aby se ti snáze sčítala

                cv. 5 - zapiš výsledek (pozor na údaj, který při výpočtu nepotřebuješ)

                cv. 6 - složitější úloha, zkus se zamyslet

                cv. 7 - stejné obrázky zakroužkuj

                cv. 8 - snaž se bezchybně vypočítat


23.3.

Viděla jsem práci několika z vás, moc vás všechny chválím!!! Jste šikulky, zvládáte to skvěle! Velká pochvala a dík patří samozřejmě vašim rodičům! 

- str. 32: cv. 1 - doplň správně tabulku (u prvních čtyř příkladů sčítáš, dále odečítáš od celkového součtu), podobné tabulky jsme už dříve dělali

                cv. 2 - doplň správně čísla, aby příklady byly pravdivé

                cv. 3, 4 - šikovnější děti zvládnou přečíst zadání samy, ostatním pomohou rodiče. Příklad si můžete zapsat vedle otázky, aby se lépe počítalo. Snažte se počítat pozorně, je tam více údajů.

                cv. 5 - složitější úloha, budete asi potřebovat pomoc rodičů, kdo by si nevěděl rady, nemusí počítat

                cv. 6 - dobrovolně - rodiče vám nadiktují 5 příkladů na sčítání do 100 a 5 příkladů na odčítání, do rámečků zapíšete výsledky, které si pak zkontrolujete a můžete oznámkovat

                cv. 7 - bezchybně vypočítej

Kdo bude mít celou stranu, může si vybarvit lodičku a sloupek na str. 3


24.3.

- str. 33: opakovací strana - cv. 1, 2, 3, 4 - počítej sám(a)

                                                 cv. 5 - podívej se na čísla v řadě, zkus pokračovat dalšími čísly, podobné cvičení už jsme spolu dělali

- str. 34 - všichni si vybarvěte smajlíky, jak to vy cítíte, ostatní cvičení jsou dobrovolná

Ve středu nás bude čekat geometrie, tak si připrav zastrouhanou tužku na rýsování a pravítko.

Také si pomalu chystejte 20 stejných předmětů na násobilku (pet vršky, knoflíky, fazole apod.), nechej si je uložené v sáčku nebo krabičce.


25. 3.

Geometrii si necháme na zítřek, dnes ještě procvičíme sčítání a odčítání do sta. Pokud nemáte vše hotové v matematice, dodělejte.

Kdo má vše hotovo, může si udělat pracovní list, kde si procvičí počítání.


Na hlavní stranu naší třídy jsem pod předměty přidala novou podstránku PROCVIČOVÁNÍ, kam budu vkládat odkazy na online procvičování učiva M i ČJ, které mohou děti využít kdykoliv podle chuti, času a možností.

26. 3. - 27. 3.

Geometrie – str. 71 a 72 si necháme na později, až budeme spolu ve škole.

- str. 73 – Jednotky délky – projít všechna cvičení. Ve cv. 2 jsou staré jednotky, které se už nepoužívají, protože byly nepřesné. Ve cv. 4 jsou jednotky, které známe a používáme v dnešní době, ve cv. 5 jsou vztahy mezi nimi – jen pro seznámení, nebudeme se je zatím učit převádět.

- str. 74 – Měření délky – budeš potřebovat pravítko. Při měření si dej pozor, abys na začátek předmětu správně přiložil(a) pravítko – ne začátek pravítka, ale čárku s vyznačenou nulou! (viz guma a pravítko nahoře na str. 74)

             cv. 1 – změř dané předměty – je pravděpodobné, že nebudou měřit přesně celé centimetry, vyber vždy číslo, ke kterému má naměřená délka blíže. Úkol 1b) zapiš do M, 1c) dělat nemusíš

              cv. 2 – barevně vyznač

- str. 75 – cv. 1 a 2 – změř a zapiš, nezapomeň zapsat jednotky (cm), cv. 3, 4 – narýsuj, cv. 5 - vypočítej

               


30. 3.

Také tady budu postupně umazávat starší učivo.

Než se začneme připravovat na násobení, připravila jsem pro vás, milé děti, opakování příkladů na sčítání a odčítání do sta. Rodiče ti pracovní list vytisknou, ty si jej vypočítáš a pošlete mi ho ke kontrole mailem nebo na whatsapp (pokud to bude možné, do středy 1. 4.). Počítejte samostatně, abych viděla, jak vám to jde. Rodiče, Vám moc děkuji za spolupráci, a pokud by byl problém s tiskem či zasláním, ozvěte se mi.

- opakování sčítání a odčítání do 100

- M str. 35 – do cvičení dokresli obrázky podle zadání, zapiš příklad na sčítání a podle něj pak utvoříš příklad na násobení

Při psaní příkladů na sčítání zjistíš, že je to zbytečně zdlouhavé, že jednodušeji se to dá zapsat pomocí násobení – ke znaménkům + a – se seznámíš s novým znaménkem . (čteme krát)

Vezměte si nachystané předměty – knoflíky, PET vršky, fazole, kostky z lega nebo cokoliv jiného vhodného.

Dál si připravte misky, talířky nebo jednoduše nakreslené kruhy na papíře jako „talířky“.

Zkus si znázorňovat jednotlivé úlohy, zapisovat si k nim příklady jako v matematice – na sčítání a pak na násobení.

1. Máš 4 misky, do každé misky dej 3 "jablíčka" (tvoje předměty) a zapiš příklady. Kolik jablíček dáš celkem do misek?                                                                                                                                                     ( zapisuješ: 3 + 3 + 3 + 3 = 12       4 misky po 3 jablíčkách           4 . 3 = 12)

2. Máš 6 talířků, na každý polož 2 „buchty“. Kolik buchet je dohromady na talířích?

3. Máš 3 misky, do každé dej 5 hrušek. Kolik hrušek máš celkem?

Prosím rodiče, aby toto s dětmi pocvičili, moc děkuji. Čím dříve děti pochopí princip příkladů, tím snáze se vám bude pak pracovat. 


31. 3.

- M str. 36 celá, příklady si děti i znázorňují, bude se jim lépe počítat

Budu moc ráda, když se mi po těchto dvou dnech ozvete, jak to děti zvládají. Stačí krátká zpráva, klidně i sms, abych věděla, jak můžu postupovat dál. Děkuji Vám. 

          

1. 4.

Podívejte se, prosím, na e-mail, poslala jsem Vám tam zprávu. Děkuji.

Děkuji rodičům, kteří zaslali opakovací listy z matematiky i ČJ, jsem moc ráda, že to takhle funguje!

Vzhledem k tomu, že ode všech, kteří se mi ozvali, mám kladnou odezvu, že děti úvod k násobilce zvládají, budeme pokračovat dál.

Zkuste si nejdřív znázornit i zapsat tyto příklady:

1.Nakresli si 5 misek, do každé dej 0 kostek (fazolí…)  Kolik kostek jsi dal(a) do misek? Zapiš sčítáním (0 + 0 + 0 + 0 + 0 = 0) a násobením (5 . 0 = 0).

2. Máš 4 misky. Do každé dej 1 kostku. Kolik kostek máš v miskách?                                Zapiš příklad sčítáním (1 + 1 + 1 + 1 = 4) a násobením (4 . 1 = 4).

Zkuste více obdobných příkladů – znázornit, zapsat příklad na sčítání a násobení.

-M str. 37: cv. 1 – nejdřív si děti připomenou, co je řada a sloupec, pak zapíší oba příklady a zjistí, že i když se čísla prohodí, výsledek se nezmění

                  cv. 2 – nejprve znázorní, pak zapíší druhý příklad s prohozenými čísly a oba příklady vypočítají

                  cv. 3 – utvoří příklady – první číslo udává počet váz, druhé, kolik je v každé květů (5 . 2 = 10, 5 . 1 = 5, 5 . 0 = 0)

                  cv. 4 – znázorni si a vypočítej


2. 4.

Dnes si vyvodíme násobky čísla 2

Připrav si 20 předmětů a sešit z M – tam si napiš nadpis Násobilka 2

Postupně tvoříš hromádky a zapisuješ příklady na násobení (piš si je pod sebe):

- 0 hromádek po 2, zapíšeš 0 . 2 = 0

- 1 hromádku po 2                1 . 2 = 2

- 2 hromádky po 2                2 . 2 = 4

- 3 hromádky po 2                3 . 2 = 6

.......postupně dál až po

-10 hromádek po 2             10 . 2 = 20

Všechny výsledky, které jste vypočítali, jsou násobky čísla 2.

Znovu si je na řádek vedle sebe vypiš (můžeš barevně) a zkus si je postupně zapamatovat.

Kdo by chtěl, a lépe se mu násobky učily, může se naučit básničku:

Jak bude vypadat zápis v sešitě, najdete v příloze:

Zkus cvičně skládat předměty do různých hromádek po 2, říkat si příklady a počítat je. Např. udělám si 6 hromádek po 2, řeknu si 6 . 2 a vypočítám 12. Procvičíš si tak násobky.

V uč. si udělej na str. 38/ cv. 2 – vyznač si na číselné ose násobky 2

                                            cv. 1 – doplníš tabulku

Pomalu se násobky uč, nemusíš je umět hned dnes. Budeme je i dál procvičovat.


3. 4.

- M str. 38/ cv. 3 – zkuste si zapamatovat, že čísla, která se násobí, se nazývají ČINITEL a ČINITEL, výsledek je SOUČIN (vzpomeňte - u sčítání jsme si říkali sčítanec + sčítanec = součet)

cv. 4 – zapište oba příklady na násobení i výsledek

cv. 5 – vypočítej, pokud potřebuješ, příklady si znázorni

cv. 6 – vybarvi násobky 2, pak je zapiš v řadě tam i zpátky a nauč se je zpaměti


6. 4.

- zopakuj si násobky dvou postupně, jak jdou za sebou

- MATR 2. díl – než začneš počítat, nezapomeň si jej podepsat, str. 2/ cv. 4, 5

- M str. 39/ cv. 1 – pozorně si přečti zadání, znázorni si, podívej se na zkrácený zápis a znázornění, dokonči příklad a napiš odpověď.

                   cv. 2 – zkuste vyřešit sami, kdo by nevěděl, nebo si chtěl zkontrolovat, správné řešení zde: